Elektrokoagulacja

Usunięcie zmian skórnych można podjąć zarówno ze względów estetycznych, jak i medycznych. Brodawki mogą stopniowo rozprzestrzeniać się na całe ciało, a przeprowadzenie elektrokoagulacji pozwala zapobiec temu zjawisku.

Co to jest elektrokoagulacja?

Elektrokoagulacja, nazywana także diatermią chirurgiczną, to zabieg dermatochirurgiczny wykorzystujący właściwości prądu zmiennego o wysokiej częstotliwości, który na końcu elektrody zabiegowej wywołuje wysoką temperaturę (200°C i więcej). Jego przeprowadzenie umożliwia redukcję widoczności zmian skórnych poprzez ich całkowite usunięcie. Możliwe jest także zamykanie naczyń krwionośnych metodą elektrokoagulacji — zabieg jest zalecany szczególnie wtedy, gdy inne, mniej radykalne metody nie przyniosły pożądanego skutku.

Metoda termolizy pozwala usunąć prosaki, naczyniaki gwiaździste, włókniaki, a także brodawki wirusowe rąk i stóp, łojotokowe, płciowe (kłykciny kończyste), rogowacenie słoneczne, róg skórny i niektóre przypadki raka podstawnokomórkowego. Usunięte zmiany znikają bezpowrotnie, a jedynym śladem po nich jest niewielki strupek, który odpada po kilku dniach od zabiegu. W zagojonym miejscu może, choć nie musi pojawić się niewielka blizna, co wynika bezpośrednio z wielkości usuwanej zmiany.

Zabieg jest obarczony znikomym ryzykiem komplikacji czy powikłań, jednak profilaktycznie należy wstrzymać się z jego wykonaniem w okresie ciąży i laktacji. Do diatermii chirurgicznej nie mogą przystąpić osoby, które zmagały lub zmagają się z chorobą nowotworową. Wykorzystanie prądu zmiennego w trakcie elektrokoagulacji wyklucza także pacjentów korzystających z rozrusznika serca lub pompy insulinowej — w ich przypadku dobieramy alternatywne formy usuwania zmian skórnych. Zaburzenia układu krążenia oraz krzepnięcia krwi również stanowią przeciwwskazania do zabiegu elektrokoagulacji.

Należy pamiętać, że metoda usunięcia zmiany jest dobierana przez dermatologa w trakcie wizyty konsultacyjnej. W naszej klinice oferujemy także inne rozwiązania z zakresu dermatochirurgii, dzięki czemu zdecydowana większość pacjentów może liczyć na nasze wsparcie.

Zabieg elektrokoagulacji — jak przebiega?

Przygotowanie do zabiegu polega na dokładnym oczyszczeniu skóry, jednak nie powinno się tego robić, stosując peeling chemiczny, mikrodermabrazję czy inne rozwiązania istotnie wpływające na strukturę skóry. Na 3 tygodnie przed planowaną elektrokoagulacją nie powinno się stosować wypełniaczy, np. kwasu hialuronowego. Pacjent przed zabiegiem powinien rzetelnie poinformować lekarza dermatologa o aktualnym stanie zdrowia.

Rozgrzany lancet elektryczny jest przykładany bezpośrednio do zmiany skórnej, co powoduje denaturację białkowych struktur skóry i zamknięcie naczyń krwionośnych. Stosowane końcówki mogą przyjmować różne kształty — ich dobór jest zależny od rodzaju zmiany i jej rozmiaru. Zabieg trwa maksymalnie kilkadziesiąt minut — czas jego trwania wynika bezpośrednio z ilości usuwanych zmian.

Podczas zabiegu pacjent może zmagać się z pewnym dyskomfortem, który staramy się zredukować, stosując miejscowe znieczulenie nasiękowe. Dzięki niemu wrażenia bólowe są mniejsze, często znikome. Powstała rana najczęściej nie krwawi, co wynika z koagulacji naczyń krwionośnych.

Po zabiegu niewykluczone jest pojawienie się bólu, a w niektórych przypadkach obrzęku. Niepożądane objawy można łagodzić stosując wskazane środki przeciwbólowe oraz przeciwbakteryjne. Miejsce poddane zabiegowi powinno być przez kilka tygodni chronione przed działaniem promieni słonecznych — co najmniej poprzez stosowanie kremów z filtrami UV, a najlepiej poprzez ich zasłanianie.

Elektrokoagulacja — gojenie ranek

Niewielka ranka po zabiegu to jeden ze skutków ubocznych, który może spowodować elektrokoagulacja. Gojenie najczęściej przebiega bez komplikacji, o ile pacjent stosuje się do zaleceń związanych z higieną i pielęgnacją w tym czasie. W przypadku, gdy po zabiegu na powierzchni skóry pozostanie blizna, zalecamy jej wygładzenie poprzez zastosowanie techniki łączonej — lasera, peelingu i mezoterapii.

Zarejestruj się online

Oferujemy wygodny system ratalny

MediRaty to prosty i sprawdzony sposób na sfinansowanie Twojego zabiegu, leczenia lub dowolnej usługi oferowanej przez 7 000 gabinetów, klinik, szpitali w Polsce.

Opinie naszych pacjentów

Ponad 1000 zadowolonych klientów z naszych usług.

Sprawdź co oferujemy
Zdobądź się na pierwszy krok!