Badanie mykologiczne ma na celu stwierdzenie obecności oraz identyfikacji rodzaju grzybów chorobotwórczych.

Materiał pobierany jest z miejsc chorobowo zmienionych np. skóra, włosy, paznokcie, błony śluzowe. Metoda pobrania zależy od lokalizacji zmian podejrzanych o obecność grzybów: zeskrobina, wymaz.

Uzupełnieniem diagnostyki stanowi dodatkowo w określonych przypadkach oglądanie chorobowo zmienionych miejsc w przefiltrowanym świetle ultrafioletowym – lampy Wooda, w celu wykazania charakterystycznej seledynowej fluorescencji zmienionych chorobowo ognisk.

Wskazaniem do wykonania badania są zmiany skórne, paznokciowe lub w obrębie włosów podejrzane o obecność grzybów chorobotwórczych.

W ramach diagnostyki mykologicznej wykonuje się badanie mikroskopowe materiału ze zmian chorobowych, tj. fragmentów paznokcia, włosów, łusek naskórkowych. Pierwszym etapem jest wykrycie fragmentów struktur grzyba bezpośrednio pod mikroskopem w materiale pobranym od pacjenta. Kolejno zakładając hodowlę na odpowiednim podłożu można zidentyfikować gatunek grzyba, dzięki ocenie jego cech mikroskopowych – koloru, utkania kolonii oraz struktury jej powierzchni, a także cech makroskopowych. Szczegółowe procedury zależą od lokalizacji zmian grzybiczych, rodzaju badanego materiału oraz od podejrzewanego czynnika etiologicznego. W uzupełnieniu hodowli wykonuje się również mykogram czyli określa się wrażliwość grzyba na leki przeciwgrzybicze. Pomaga to w dobraniu odpowiedniego leku dla określonego zakażenia.

Badanie mikologiczne wymaga od pacjenta przygotowania. Przed badaniem należy odstawić leki przeciwgrzybiczne:

• preparaty miejscowe  na 1 tydz. przed badaniem
  • lakiery przeciwgrzybicze – 2 tyg. przed badaniem
  • leki doustne – według zaleceń lekarza

W przypadku grzybicy paznokci należy:

• zmyć lakier kosmetyczny na 3 dni przed badaniem,
  • nie obcinać paznokci na 1 tydz. przed badaniem

W dniu badania nie stosować kosmetyków (tj. mydła, żelu pod prysznic, szamponu, płynu do mycia naczyń, kremu, balsamu itp.) oraz antyperspirantów.

PAMIĘTAJ ROZPOZNANIE GRZYBICY MOŻE BYĆ POSTAWIONE JEDYNIE PO WYKONANIU BADANIA MYKOLOGICZNEGO!!!

Zarejestruj się online

Oferujemy wygodny system ratalny

MediRaty to prosty i sprawdzony sposób na sfinansowanie Twojego zabiegu, leczenia lub dowolnej usługi oferowanej przez 7 000 gabinetów, klinik, szpitali w Polsce.

Opinie naszych pacjentów

Ponad 1000 zadowolonych klientów z naszych usług.

Sprawdź co oferujemy
Zdobądź się na pierwszy krok!