Badanie mykologiczne jest elementem mykologii, czyli działu nauki zajmującego się badaniem grzybów (m.in. chorobotwórczych) oraz ich identyfikacji. Szczegółowa analiza umożliwia trafne określenie gatunku i podjęcie stosownych działań, mających na celu poprawę kondycji zdrowotnej. Badanie mykologiczne stanowi podstawę rozpoznania grzybicy — jego wykonanie jest niezbędne do opracowania skutecznego planu leczenia.

Na czym polega badanie mykologiczne?

Mykologia wykorzystuje różne metody pobrania materiału. To, na czym polega badanie mykologiczne, wynika bezpośrednio z lokalizacji zmian podejrzanych o obecność grzybów — najczęściej pobierany jest wymaz lub zeskrobina. Wskazaniem do przeprowadzenia posiewu mykologicznego jest zaobserwowanie zmian skórnych, które mogły zostać wywołane przez infekcję grzybiczą. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie należy wyjaśnić, przeprowadzając odpowiednie badania.

Proces identyfikacji rozpoczyna się od pobrania materiału, który następnie jest poddawany analizie pod mikroskopem. Niezbędne jest stworzenie przestrzeni, w której grzyb będzie mógł się rozwinąć — dzięki temu możliwe jest określenie jego cech mikro- i makroskopowych. Hodowla to długotrwały proces, dlatego część pobranego materiału jest badana bezpośrednio. Szczegółowy plan badania jest określany bezpośrednio po zapoznaniu się z sytuacją kliniczną.

W sytuacji, gdy pacjent zmaga się z infekcją skóry, konieczne jest pobranie łusek naskórkowych z ognisk chorobowych i ich obrzeży. Zakażenie owłosionej skóry głowy wymaga pobrania włosów z centrum ogniska oraz łusek naskórkowych z obrzeża zmian. Materiał do badań zmian chorobowych powstałych na powierzchni płytki paznokcie jest pobierany z wykorzystaniem cążek. Badanie w przypadku infekcji jamy ustnej wymaga pobrania wymazu. Analiza grzybicy narządów rodnych polega na ocenie koloru, konsystencji, zapachu i pH wydzieliny.

Częścią badania mykologicznego jest mykogram, który pozwala określić poziom wrażliwości grzyba na poszczególne antybiotyki i leki przeciwgrzybicze. W ten sposób uzyskujemy informację, który lek w danym przypadku sprawdzi się najlepiej.

W określonych sytuacjach rozszerzamy badanie o analizę zmian objętych infekcją pod przefiltrowanym światłem ultrafioletowym. W tym celu używamy lampy Wooda, która wykorzystuje zjawisko fluorescencji. Ta metoda znajduje zastosowanie głównie w obrębie pachwin, skóry głowy i okolic międzypalcowych. Kolor fluorescencji różni się w zależności od rodzaju infekcji.

Pacjent musi odpowiednio przygotować się do badania. Należy pamiętać o:

• Niestosowaniu kosmetyków w dniu badania — w tym żelu pod prysznic, szamponu, mydła, kremów, balsamów, antyperspirantów itp.,
  • Odstawieniu leków przeciwgrzybiczych — preparatów miejscowych (1 tydzień przed badaniem), lakierów (2 tygodnie przed badaniem), leków doustnych (zgodnie z zaleceniami lekarza) — ze względu na to, iż mogą one zafałszować wynik,
  • W przypadku grzybicy paznokci — nie obcinaniu paznokci na 1 tydzień przed badaniem, zmyciu lakieru kosmetycznego na 3 dni przed badaniem,

Badanie nie powoduje skutków ubocznych i może być przeprowadzone z powodzeniem niezależnie od płci i wieku. Do posiewu mykologicznego mogą przystąpić także kobiety w ciąży oraz w czasie laktacji.

Mykologia medyczna

Mykologia stanowi niezwykle istotny element medycyny. Infekcje wpływają negatywnie nie tylko na ogólne funkcjonowanie organizmu, ale także na wygląd. Zmiany grzybicze wyglądają nieestetycznie — ich obecność jest krępująca, co uniemożliwia cieszenie się chwilą. Identyfikacja rodzaju grzyba zwiększa szanse na szybkie wyleczenie schorzenia.

Ile kosztuje badanie mykologiczne?

Określenie kosztu badania mykologicznego jest możliwe po zapoznaniu się z rodzajem i skalą infekcji. W naszej klinice stosujemy nowoczesne i efektywne metody diagnostyczne, które cechują się wysoką dokładnością i korzystnym stosunkiem jakości do ceny. Szczegółowa analiza umożliwia opracowanie skutecznego planu leczenia, którego realizacja pozwoli na szybki powrót do zdrowia.

Zarejestruj się online

Oferujemy wygodny system ratalny

MediRaty to prosty i sprawdzony sposób na sfinansowanie Twojego zabiegu, leczenia lub dowolnej usługi oferowanej przez 7 000 gabinetów, klinik, szpitali w Polsce.

Opinie naszych pacjentów

Ponad 1000 zadowolonych klientów z naszych usług.

Sprawdź co oferujemy
Zdobądź się na pierwszy krok!